(e)Learning 2037

Hoe ziet eLearning 2037 eruit? Leren we dan anders?

Doen robots al het werk of zijn er nog een paar ontwikkelingslanden die fysieke
arbeid verrichten? Ik wil een paar voorbeelden met jullie delen aan de hand
van drie onderwerpen. Dit zijn groei, technologie en kennis & organisatie.

Groei

De eLearning-industrie heeft nu wereldwijd een budget van plusminus 108 biljoen wat voor 70
percent gedomineerd wordt door Amerika en Europa (bron: Global Industry Analysts Inc).
In het algemeen zou je kunnen zeggen dat dit bedrag in ongeveer 25 jaar tijd is ontstaan.
Voor 1985 was er nauwelijks sprake van een betekenisvolle eLearning industrie.
Als we dus nu 25 jaar verder kijken (2037) dan is er een bedrag van 250
biljoen te besteden.

Ik denk zelf dat er in werkelijkheid nog veel meer zal worden besteed omdat ik nu voor
het gemak alleen Amerika en Europa hanteer.
Volgens een studie van Ambient Insight zijn de snelst groeiende landen op het gebied
van self paced learning Vietnam, Thailand, Azerbeidzjan, Kenia en Roemenië.
Kortom; het geschatte bedrag van 250 biljoen zal mogelijk verdubbeld worden naar
500 biljoen.

Technologie

eLearning alleen geeft niet de gewenste bedrijfsresultaten.
Men heeft het vooral over Blended leren (zie ook mijn blog van 5 oktober)
Wat gaat het worden? Ik geloof zelf in een Blend van technologie.
Die Blend zal worden gedreven door de meest innovatieve fabrikanten
en daarmee direct door zijn klanten. Wat bedoel ik hiermee?
Flash wordt binnenkort niet meer ondersteund omdat sommige fabrikanten (Apple)
geen vertrouwen hadden in deze technologie.
Ook websites in Flash worden slecht geïndexeerd door Google (de gebruiker ging klagen).
Gevolg; HTML5 is nu de opkomende software. Een taal die pas tot volwassenheid kwam
in 2010. Niemand kan zeggen voor hoelang software meegaat.
De ontwikkelingen blijven doorgaan. Software gaat nu gemiddeld 2-4 jaar mee tot
er een aanpassing plaats vindt of geheel verdwijnt.

De verscheidenheid aan software vereist ook een verschuiving van kennis van de
medewerker. Het zal bijna onmogelijk worden om alle software te beheersen.
Ik heb een schermafdruk van mijn beeldscherm hieronder gezet.
Al deze pictogrammen zijn van een softwarepakket.  Beheers ik deze software
volledig en tot in perfectie? Zeker niet.  Ik weet echter wel wat het is, dat het
bruikbaar is en waar ik de echte expertise kan vinden indien nodig
(van specialisten van bijvoorbeeld video’s als SHOW ME).
Ook zal de Tin Can Api een evolutie gaan veroorzaken door middel van het opnemen en
vastleggen van al het leren onder verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf
(zie mijn blog van vorige week).
MOOC’s (Massive Open Online Course) zullen over 10 jaar worden gedomineerd door
enkele vooraanstaande partijen wat de concurrentie onder de universiteiten
zal verhevigen. Mede omdat deze partijen Big data en Learning Analytics verzamelen
en inzetten en zich daardoor kunnen onderscheiden
(zie ook mijn blog van 16 november).

Op hardware gebied moet alles mobiel en is niets meer fixed.
Het nieuwe werken is anytime, anyplace en anywhere.
Die verkregen vrijheid zal niet meer worden teruggegeven.
Alle nieuwe technologie moet die vrijheid ondersteunen.

Kennis & organisatie

Je hoeft niet meer overal verstand van te hebben je moet echter wel de specialisatie kunnen
vinden. De trend in organisaties is u al: meer doen met (veel) minder mensen.
Dit zal nog veel meer gaan gelden in de toekomst.

Samenwerken en de middelen tot samenwerken moeten aanwezig zijn in organisaties.
Studies van CLC L&D laten zien dat de belangrijkste competenties voor de toekomst zijn:

  1. navigeren door je organisatie (door o.a. systematisch denken, zelf bewustzijn,
    risico management en organisatiebewustzijn).
  2. verhogen van relatie management (door o.a. teamwork, netwerken, managen van
    anderen en invloed vergaren door kennis van anderen te gebruiken in je eigen
    voortgang).
  3. excellent operationeel werken (door o.a. door het tonen van creativiteit en het kunnen
    proces denken)

Samenvattend.

Het netwerken en het snel kunnen vinden van de juiste mensen zal de onderscheidende
factor worden van werknemers in succesvolle organisaties.

De technologie op hardware gebied zal biljoenen kosten en zich niet meer alleen op Amerika
en Europa richten maar gedomineerd worden door groeimarkten.
Op softwaregebied zal er elke 5 jaar een wijziging plaatsvinden in focus wat
het moeilijk maakt om mensen op de universiteiten voor te bereiden op een baan.
Leren zal dan ook veel meer “on the job” moeten gebeuren.
Die job is dan wel anyplace en anywhere.
Dit betekent dat scholen en bedrijven ook veel meer moeten gaan samenwerken en
wellicht moeten integreren. De werknemer maakt zijn eigen portfolio door al het geleerde
zelf op te nemen in leermanagementsystemen (LMS) of leeropnamesystemen (LRS)
en deelt dan weer zijn opgedane kennis met anderen.

Des te meer je deelt, des te hoger klim je op in de organisatie.

Bronnen (hyperlinks naar de gebruikte websites):

Hoe ziet eLearning 2037 eruit?

Hoe ziet eLearning 2037 eruit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.