Culturen

Ik heb een aantal dagen in Turkije gewerkt en ik ben gisteren thuisgekomen. Als je naar een ander land gaat heb je te maken met andere nationaliteiten, culturen en gewoontes. In multinationale bedrijven is effectieve communicatie vaak een uitdaging.
Indien je internationaal werkzaam bent dien je sensitief genoeg te zijn om
de signalen van een andere cultuur op te vangen. Ben je dat niet dan kan dat soms verstrekkende gevolgen hebben.
In het boek Communicating Across Cultures (Prince & Hoppe, 2000) geven de auteurs
een aantal voorbeelden, tips en aanbevelingen die ik hieronder weergeef.

In veel Europese culturen is afspraak afspraak en oogcontact een teken van
oprechtheid en respect.  Je bent enorm beïnvloedt door je eigen cultuur
en als je iemand treft die je niet aankijkt en die zich niet aan de tijd houdt dan
ervaar je dat als respectloos en onbetrouwbaar.
Deze conclusie trek je op basis van je eigen cultuur invloeden.
Om dit gedrag te voorkomen is het belangrijk om je de volgende vragen te stellen:

  • Begrijp ik mijn eigen culturele achtergrond?
  • Heb ik de houding dat alles wat “anders” is slecht en verkeerd is?
  • Ben ik mij bewust hoe communicatie beïnvloedt wordt door cultuurverschillen?
  • Ben ik mij bewust dat ik mogelijk mensen stereotype?
  • Ben ik bereid mijn communicatie aan te passen om effectiever te zijn?

Indien je met andere culturen werkt moet je ervan bewust zijn dat er verschillen boven
zullen komen.
Erken die verschillen en erken de soms (on)comfortabele gevoelens die hierbij worden
waargenomen. Neem niet zondemeer aan dat je eigen gevoelens, houding en cultuur
correct en superieur zijn zodat de ander zich maar moet aanpassen.
Wees alert en verander je communicatiestijl indien nodig als je merkt dat
de andere persoon je het ongemakkelijk maakt of je een onverwachte of
verkeerde reactie geeft. Onverwachte reacties kan een aanduiding zijn van een
cultureel verschil.

Wellicht herinner je wel eens dat jouw naam verkeerd is uitgesproken in een ander land.
Dit kan je misschien irriteren maar in sommige culturen wordt dit als een belediging ervaren.
In Noord-Amerika is het gebruikelijk elkaar snel bij de voornaam te noemen.
In Duitsland noem je eerst iemand zijn titel en dan zijn achternaam.
Humor is een effectief communicatiemiddel. Het moet echter wel gepast worden gebruikt.
Vermijd humor over politiek, pesten, sekse en etniciteit.

In Turkije heb ik een training over leiderschap gegeven. Ik probeerde de
westerse inhoud te relateren aan de Turkse cultuur. Ik gebruikte hiervoor ondermeer
een slide met een Turkse dichter uit de 12e eeuw die beroemd was om zijn
leiderschaps-uitspraken.
Zelfs Stephen Covey gebruikte zijn werk in het bekende boek The Seven Habbits of Higly
Effective People
. Dit bleek een succes en ook een paar geleerde Turkse woorden bleken
enorm gewaardeerd te worden.

Mijn tip: verdiep je voorafgaand aan je bezoek in de cultuur en gebruik die cultuur in je eigen
communicatie. Erken en weet dat jouw cultuur niet superieur is en verander je
communicatiestijl als je buikgevoel aangeeft dat jouw stijl niet helemaal aanslaat bij je publiek.

Culturen

Culturen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.