Blogs (in Dutch)



Technologie

Social Learning, Mobile Learning, Networked Learning, Moocs, Rapid eLearning, Digiboards, Learning Analytics en nog veel meer woorden zijn pas de laatste jaren ontstaan. Feit is dat u als trainer/opleider of geïnteresseerde lezer steeds meer te maken krijgt met door technologie verrijkt leren. In 1999 werd een paper in Finland gepresenteerd op een Europese conferentie met als thema de veranderende rol van de docent welke vroeg om  ‘A digital driver’s licence and other specific ICT-skills’  voor docenten (Jager en Lokman, 1999). Deze ICT skills zijn nu al grotendeels ontwikkeld, ook bij u.

Wanneer bent u voor het laatst in een echt bankfiliaal geweest? Gebruikt u uw DigiD voor het invullen van de belastingaangifte? En besteld u wel eens uw boeken of kleding bij Bol.com of Zalando? Ook de papierindustrie voelt de hete adem van de veranderende communicatietechnologie in hun nek en moeten hun verdienmodel drastisch omgooien. Technologie is de hele werkende wereld in een zeer rap tempo aan het veranderen.

Op dit moment zijn er meer smartphone gebruikers dan pc-bezitters in Nederland en gaan wij aan kop in Europa met 94 % van de huishoudens die over een internetaansluiting beschikken. Technologie kent vele toepassingen die je kunt inzetten om doelen te behalen, mensen op een andere manier te bereiken, informatie sneller en accurater te verwerken, plaats en tijd onafhankelijk te werken, kosten effectief te produceren en nog veel meer. Denk hierbij niet alleen aan de combinatie leren en technologie maar ook aan andere technologieën zoals communicatietechnologie, kunstmatige intelligentie en medische technologie.

De smartphone is op dit moment voor heel veel mensen het instrument om de wereld te ontdekken en dichterbij te halen. Ook in het onderwijs wordt de smartphone steeds vaker gebruikt. Een paar maanden geleden gaf ik een gastcollege op de Hogeschool in Rotterdam waarbij de leerlingen hun eigen telefoon gebruikten om hun mening te geven over geponeerde stellingen. Alle antwoorden werden rechtstreeks weergegeven in cirkel- of staafdiagrammen op een groot scherm. Na afloop van het college kon men ook feedback geven over de inhoud middels evaluatievragen. Alle antwoorden werden live weergegeven, ook de minder leuke, in een zogenaamde Tag-cloud (zie PresentersWall.nl).

Technologie is sinds heel kort beschikbaar gemaakt op basisscholen. De directie van 27 basisscholen rondom Hoogeveen gaven in april 2015 het startsein voor de samenwerking ‘Kiezen voor Technologie’, dit alles vormgegeven door de overheid in het vastgestelde Nationaal Techniekpact 2020. Hierin staat: Basisscholen en bedrijfsleven zetten zich in om iedere basisschoolleerling op een gestructureerde manier in aanraking te laten komen met wetenschap en technologie. Technologische innovaties zijn nodig om toekomstige uitdagingen aan te gaan. Is alles wat te maken heeft met technologie dan alleen maar positief? Nee, zeker niet. Technologie kan ons denken veranderen doordat we ‘Google’ wijsheid gebruiken wat ons onvoldoende kritisch laat denken. We stellen onze vragen online en nemen aan dat antwoorden die worden verstrekt juist zijn. Een tweede gevaar is de sociaaleconomische kloof. Niet iedereen is in staat mee te doen met de laatste technologische gadgets zoals bijvoorbeeld het kopen van een Smartwatch, Drone of Oculus Rift.

Tot slot wil ik nog veiligheid noemen als gevaar. Internetveiligheid begint een steeds groter probleem te worden en cybercriminaliteit zoals phishing, botnets, Trojaanse paarden, etc. kosten miljarden. Daarnaast geven ze ons bovendien een zeer onveilig gevoel. Wat als ik geen internet meer heb of mijn bankaccount is gekaapt doordat ik per ongeluk op een link heb geklikt in een email? Hebben we nog wel een alternatief als het internet het niet meer doet? U moet blijven leren door op de hoogte te blijven van nieuwe technologie maar vooral kritisch blijven en opletten.

Technologie om ons heen

Technologie om ons heen

Filosofie

Ik was afgelopen donderdag te gast op de ‘Koninklijke Industrieele Groote Club’ te Amsterdam waar  een lezing gegeven werd over filosofie door Jos Kessels. Deze filosoof, adviseur en auteur van vele boeken gaf ons een inkijkje in de leer van Socrates. Zijn specialisatie richt zich op Leiderschap en persoonlijk meesterschap. Behalve een aimabel man ook een fantastische verhalenverteller. Het verhaal wat het meeste indruk op mij maakte was het verhaal over liefde en schoonheid in het Symposium  waarin Aristophanes, de toneelschrijver het heeft over de ‘bolmensen’.

Vroeger hadden mensen vier armen en vier benen en twee hoofden. Ze waren zo sterk dat Zeus en Apollo bang waren dat ze de Olympus wilde veroveren. In een nacht daalden ze af om alle bolmensen doormidden te snijden. Het gevolg was dat alle bolmensen wanhopig op zoek gingen naar hun wederhelft. Ze waren niet meer uit elkaar te halen en dat maakte dat ze om zouden komen van de honger. Zeus en Apollo kregen medelijden  en zorgde ervoor dat de omhelzingen leiden tot verzadiging, zodat ze elkaar konden loslaten, rust vinden en weer aan het werk konden om zodoende in leven te kunnen blijven (Kessels, 2014  p.153).

Wat betekent dit nu? Kessels geeft aan dat gemis hoort bij de menselijke conditie, de natuurlijke toestand is er een van onvervuld verlangen. Je komt misschien wel eens tekort, je snapt iets niet of je voelt je onbegrepen. Laat het betijen en bekijk het vanuit andere perspectieven. Het wordt eb en vanzelf weer vloed.

Wat heb ik hieraan? Ben je manager, leider of verantwoordelijke? Socratische principes geven je ideeën en helpen je  kwaliteiten te ontwikkelen als vragen stellen, debatteren maar vooral leren te luisteren.

 

Filosofie uit Griekenland

Filosofie

(delen van dit blog zijn uit het boek Scholing van de geest gehaald. (Kessels 2015, uitgeverij Boom)

 

Je taal spreken

Je taal spreken? Ik spreek geregeld Engels op mijn werk en merk wel dat ik nog steeds veel te leren heb als “not native” speaker. Ik spreek het niet slecht maar er is een Nederlands accent hoorbaar.  Heb jij dat ook?

Er zijn leuke boekjes geschreven over Nederlands – Engels met een paar leuke verbasteringen van het steenkool Engels. Louis van Gaal is hier natuurlijk een fantastisch voorbeeld van. Hij spreekt echter weer Spaans en ik niet. Churchill zei ooit bij een wandeling tegen toenmalig minister president Gerbrandy: “Ah, spring is in the air”, waarop Gerbrandy antwoordde “Why should I?”

Een paar andere voorbeelden? “You are good busy”  of “He is over the horse lifted” .

Ik kwam deze site tegen die je wellicht kan helpen, mij in ieder geval wel. Enjoy!

Je taal leren?

Taal leren?

 

Talent Management

Je hebt een toneelstuk, een schouwburg, de acteurs, het juiste decor, de goede muziek en een mooi script. Zal het een hit worden? Als ik de juiste acteurs voor de juiste rollen geselecteerd heb waarschijnlijk wel. Waar gaat Talent Management eigenlijk over?

De vijf elementen van Talent Management zijn:

  1. Recruitment en Talent Acquisitie
    Alle activiteiten nodig om talenten te identificeren, aan te trekken, te evalueren en te contracteren
  2. Learning Management
    Alle activiteiten nodig om talenten verder te ontwikkelen, certificeren en verder te professionaliseren.
  3. Performance Management
    Alle activiteiten die nodig zijn om prestaties te meten, monitoren, verbeteren en te vergroten. Dit gebeurt door het houden van beoordelingen, doelen stellen en
    feedback geven (Multi Rater – 360 graden).
  4. Successie Planning
    Activiteiten om uitdagende functies te identificeren waar talenten hun competenties kunnen laten groeien. De juiste mensen op de juiste plaatsen.
  5. Compensatie en Beloning
    De balans vinden tussen prestatie en beloning in de vorm van salaris, bonus en andere incentives (bijv. speciale opleidingen)

Bij Talent Management gaat het vaak over de A, B en C spelers.
De A speler is de sterspeler, de aanvaller, diegene die bijna altijd scoort.
Deze speler heeft heel veel invloed op het uiteindelijke (bedrijfs)resultaat.
A spelers krijg je alleen als je een A bedrijf bent

De B speler is de goede competente speler die mede de (bedrijfs)winst bepaald en nooit
ziek is. Kortom, een betrouwbare solide kracht en pilaar van het bedrijf.
De C speler draagt weinig bij aan het resultaat en zal na enige tijd ook gevraagd worden te vertrekken.

Er zijn honderden bureaus in Nederland bezig met Talent Management of onderdelen hiervan en vele tienduizenden over de hele wereld. Het is dus een grote business.

Talent Management

Talent Management

Bronnen:
Talent Management (Docherty & Wasdin 2007)
The War for Talent (Delong and Vijayaraghavan (2003))

Learning Technology beurs

Ik ben afgelopen week in Londen geweest bij de Learning Technology beurs samen met een grote Nederlandse delegatie. Er was een grote beurs met leveranciers en er waren veel internationale sprekers waarvan ik er drie gezien heb die ik hier wil vermelden.

De eerste is Lord Robert Winston met een fantastisch verhaal over hoe het brein werkt als we leren. Kijk naar het prachtige filmpje hieronder.

De tweede spreker was Charles Jennings.  Zijn 70-20-10 model wordt ook wel het 3E model genoemd en dat was nieuw voor me (Experience, Exposure, Education). Jennings gaf in zijn lezing aan dat leren van checklists een middel is om fouten te voorkomen. Hij noemde dit ‘ineptitude’: we gebruiken niet wat we weten. Een treffend voorbeeld van deze methode was vlucht 1549, zie de video hieronder.

Tot slot Jane Hart. Ze kon een grote zaal in beweging krijgen door mensen met elkaar te laten praten en diverse voorbeelden te gebruiken om social learning te oefenen. Ze maakte in haar presentatie, meer een facilitatie, veel gebruik van QR codes, public white boards en hoe chats in je lessen te gebruiken.

Op de beurs heb ik zelf nog met enkele leveranciers gesproken om ideeën op te doen voor mijn eigen projecten en die heb ik ook echt opgedaan.

Learning Analytics

Learning Analytics is de analyse en meting die je toepast op data gegeven door deelnemers of studenten aan opleidingsprogramma’s. Binnen bedrijven is Business Intelligentie een bron van informatie vergaring en wordt deze data vaak toegepast om nieuwe producten te ontwikkelen of bestaande producten te verbeteren. Learning Analytics is vergelijkbaar hiermee.

Learning Analytics

Learning Analytics

Het begint langzaam vorm te krijgen dat de aanwezige data in organisaties of onderwijsinstellingen gebruikt kan worden om:

  • bestaande programma’s te verbeteren
  • nieuwe programma’s te ontwikkelen
  • voortgang van langdurige programma’s te meten
  • kwaliteit van programma’s te meten

Bronnen die gebruikt worden om deze verbeteringen toe te passen of nieuwe producten te ontwikkelen zijn vaak LMS data, CMS data, Social networks, evaluaties en bedrijfsnetwerken.

De voordelen zijn zojuist genoemd. Zijn er ook nadelen?
Alle data kan persoonlijke informatie bevatten en dus privacy issues.

Ethisch handelen is dan ook een vereiste om deze data op een juiste wijze te interpreteren.

Meer weten over Learning Analytics?

  • Lees dit zeer lezenswaardige artikel van Arjanna van der Plas en John Doove hier.
  • Kijk naar onderstaande video met Steve Schoettler.

Hoe ziet de werkende wereld er tegenwoordig uit?

Hoe ziet de werkende wereld er tegenwoordig uit? Ik zag onderstaande video op YouTube.
Het kost je maar maar 4 minuten van je tijd maar deze is erg de moeite waard als je in Learning, Development, Leadership, Talent, Organizational Effectiveness, Coaching of Change werkt.
Zelfs de muziek is ok. We hebben nu vier generaties mensen naast elkaar op de werkvloer staan. Wat zijn ze verschillend in communicatie, ervaring en beleving.

Hoe ziet de werkende wereld er tegenwoordig uit?

Hoe ziet de werkende wereld er tegenwoordig uit?

Een aardig artikel over werken in 2033 kun je vinden op deze link

Hoe ga jij dit nu zelf managen? Kijk op onderstaande video wat er gaat gebeuren!

Trello

Trello is een gebruiksvriendelijk samenwerkingstool. Natuurlijk, je hebt SharePoint, Visio, Project, etc. maar dit is online en…… gratis.
Als je op een Hogeschool zit dan werk je waarschijnlijk hier al mee.
Het is daar behoorlijk populair.

Trello

Trello schermafbeelding

Een project binnen Trello wordt georganiseerd via een zogenaamde BOARD.
Elke BOARD heeft meerdere kolommen. LISTS genaamd.
Je kunt titels, taken en acties creëren in een LISTS die weer in een kaartvorm
gepresenteerd worden.
Daarop kun je weer aantekeningen posten, planningen en Post It’s hangen en
aangeven wie wat doet in het project.
Een intuïtieve tool die simpel laat zien wat de status is van het project.

Meer weten? Kijk op de website of kijk het onderstaande filmpje .

Wil je de cursus volgen, klik dan hier

Bevlogenheid

Bevlogenheid, als je iets graag doet, gaat het vanzelf, zonder druk en zonder merkbare energie.

Je kunt bevlogen raken van je werk, je gezin, je hobby, of van alles wat het leven te bieden heeft.
Voor de een is bevlogenheid een woord met positieve betekenis; voor de ander een
vaag begrip of een typisch ‘hr-woord’. Toch is het onderwerp bevlogenheid voor velen zo
interessant, dat er talloze boeken over zijn geschreven, er onderzoek naar is gedaan en
er leerstoelen op universiteiten over het onderwerp bestaan.
Nyenrode Business Universiteit heeft bijvoorbeeld een leerstoel Engagement & Productivity.
Met deze leerstoel wordt onder andere het gezond en effectief functioneren in
organisaties onderzocht. En bij de Erasmus Universiteit Rotterdam doet prof. dr. Arnold Bakker
onderzoek naar onder andere de determinanten van bevlogenheid.
Handig om te weten, wanneer je er als organisatie werk van wilt maken.

Organisaties willen graag bevlogen medewerkers, omdat deze mensen een hogere motivatie hebben
en beter presteren. Een bevlogen medewerker is bovendien ook haast nooit ziek.
Daarom meten veel organisaties elk jaar via enquêtes, met vragen over enthousiasme
en voldoening op het werk, de bevlogenheid van medewerkers.
Betere prestaties leveren een onderneming immers concurrentievoordeel op.
Bovendien zorgen bevlogen medewerkers, als ambassadeur van de organisatie, voor positieve
marketing en dat kan weer zorgen voor klantengroei. Daarnaast zal een bevlogen medewerker
niet snel switchen van baan, wat enorm kostenbesparend is.
Kortom, u begrijpt het belang van bevlogenheid voor organisaties!

Hoe kun je nu als organisatie bevlogenheid creëren? Ga het gesprek aan met je medewerker
of collega en onderzoek waar zijn of haar energie zit.
Kijk als leidinggevende naar mogelijkheden om uitdaging in de functie te realiseren en
autonomie te bevorderen. Coaching en teambuilding helpen ook om de bevlogenheid te bevorderen.
Het meest ‘simpele’, maar daarnaast voor velen ook het meest moeilijke, is het geven van positieve feedback.

Dit artikel is een extract uit het blad Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties nr 1 (Maart) 2014
wat ik geschreven heb. Het volledige artikel is gratis te downloaden van de
site

Bevlogenheid

Bevlogenheid

MOOC

Een MOOC is een Massive Open Online Course. Ofwel gratis online cursussen die aangeboden worden door bijna alle bekende universiteiten wereldwijd. Deze cursussen kunnen enkele weken lopen of enkele uren en worden veelal ondersteund met video, opdrachten, discussies en assessments.
Je kunt eventueel zelfs bij sommige (gratis) cursussen gecertificeerd worden.
Een MOOC kan kostenverlagend werken en heeft een snelle time-to-market vanwege de
grote bereikbaarheid in een relatief korte tijd.

MOOC

MOOC

Voor nieuwe informatie in een korte cursus is m.i. veel winst te behalen.
Vooral als de inhoud interactief is en er een enthousiaste en inhoudelijk sterke spreker
te zien is. Echter de meeste deelnemers (70 percent) maken hun cursus niet af en
schakelen uit (zie Bert de Coutere (CCL)).

Dit onderwijsmiddel vraagt andere vaardigheden van docenten en ondersteunende staf.
Wilfred Rubens heeft in zijn blog van 6 februari geschreven over het stopzetten van een
MOOC omdat men geen kwalitatief goede leerervaring kon garanderen.

Meer informatie? Op deze link tref je 75 online cursussen.
Kijk ook naar onderstaand filmpje voor een meer uitgebreide Engelstalige uitleg over MOOCs.