Blogs (in Dutch)



Nieuw Handboek Leren en Ontwikkelen

Handboek Leren en Ontwikkelen in organisaties is de geheel herziene uitgave van het bekende handboek Strategisch Opleiden en Leren in organisaties. In deze 5e editie staan de uitdagingen van 21e-eeuwse organisaties centraal: medewerkers langdurig inzetbaar maken en houden.

De redactie (Jan Rijken, Nick van Dam en Eric Mooijman) heeft tweeëntwintig auteurs gevraagd een bijdrage (mee te) laten schrijven. Ik heb zelf hoofdstuk 17 geschreven: L&D-analytics: meten en rapporteren over leren.

Het traject van schrijven is een jaar geleden gestart en heeft zich in september 2018 tot een prachtig hardcover boek ontpopt wat weer een lange tijd gebruikt kan gaan worden door studenten. Daarom ben ik erg trots dat ik heb mogen meeschrijven en dat mijn biografie is opgenomen in het boek.

Inhoudsopgave hoofdstuk 17

Boek Leren en ontwikkelen

Kaft hardcover Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties

Het boek kan zowel als hardcover of als e-book bij Noordhof uitgevers worden besteld of o.a. hier voor een prijs van 52,50 €

Spreker

Dit is mijn laatste blog van 2016. Dit jaar ben ik me meer bezig gaan houden met persoonlijke marketing en binnen- en buitenland en ben ik ingegaan op een aantal uitnodigingen als spreker. Nu schijnt het zo te werken dat als je eenmaal in het circuit zit je automatisch benaderd wordt voor andere events. Als je niet uitkijkt kun je elke maand ergens spreken want er zijn heel veel HR/L+D congressen in Europa. Ik heb mij dit jaar beziggehouden met de volgende drie events:

Spreker Jim van Hulst

Egypte congres

Spreker Jim van Hulst

HR Teneo Congres Brussel

Spreker Jim van Hulst

HR Congres Amsterdam

Aankomend jaar heb ik mij al vastgelegd voor 18 januari in Barcelona (zie link) en ben ik te zien op het HR Strategisch Jaarcongres, 11 april in Utrecht (zie link). Misschien tref ik je daar?

Spreker Jim van Hulst

Merit Summit Barcelona

Spreker Jim van Hulst

PO-Congres Utrecht 2017

Voor nu in ieder geval fijne feestdagen en een gezond 2017!

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Nieuw benoemde managers

Ik heb de afgelopen week trainingen gegeven aan nieuw benoemde managers binnen ons bedrijf. Het ging in totaal om meer dan 1400 nieuw benoemde collega’s uit heel Europa, India en Afrika. Dit 4-daagse programma is een echte pressure cooker; vroeg beginnen en doorgaan tot in de late avond maar wel met leuke onderwerpen, diners en feestmomenten. Een zeer gevarieerde groep mensen. Ik faciliteerde een groep van 30 personen uit twaalf verschillende landen. Dit was een groep die enorm veel talent en potentieel bezat en het viel mij met name op dat ze erg attent werden op de momenten dat het om persoonlijk leiderschap en zelfkennis ging (self aware). Blijkbaar had men behoefte om meer te weten en dit ook te beoefenen. Diverse sessies gingen over persoonlijkheid, coaching, veelzijdigheid en het interpersoonlijke model wat wij gebruiken genaamd Social Styles™. Voor meer informatie over dit model, zie deze link.

De  meesten ontvingen dit model voor het eerst en het viel mij op hoe hongerig ze waren om meer informatie te ontvangen, dit model verder te ontdekken en om dit model verder te ontwikkelen in de werkomgeving. Ik heb eerder vergelijkbare ervaringen gehad met MBTI™, Disc™ en StrengthFinder™. Voor mij bewijs dat ook deze groep nieuwsgierig blijft em daardoor de eigen performance verbeterd.

afbeelding-004

 

Save

Save

Leerstrategie voor je organisatie ontwikkelen

Hoe ontwikkel je een leerstrategie voor je organisatie zodat je deze kunt laten groeien? Er zijn vele wegen naar Rome maar mijn voorgestelde snelweg is deze.

  1. Wat is de strategie, missie en visie van de organisatie? Je kunt dit vaststellen door te praten met de executive staff, directeuren van de diverse afdelingen en overige stakeholders. Wat wil de organisatie bereiken en hoe kan HR hierin bijdragen. Je kunt gesprekken houden, workshop organiseren, leiderschaps-meetings houden, townhalls, vragenlijsten, etc. om dit te weten te komen.
  2. De volgende stap is te Identificeren wat de training behoeftes zijn  door de behoeften van de organisatie te vergelijken met die van HR. Zijn er verschillen of lacunes in deze behoeften? Het kan bijvoorbeeld zijn dat de organisatie het recruitment-proces binnen twee weken voltooid wil hebben maar dat de huidige organisatie dat niet kan bolwerken vanwege een te kleine HR-afdeling. Zorg wel dat je je blijf richten op leren en ontwikkelen en dat je niet op de stoel van legal, compliance, procurement of andere afdelingen gaat zitten.
  3. Als je weet waar de gaten zitten kun je daar je trainingsplan op inzetten en zorgen dat hier effectieve programma’s voor worden ontwikkeld. Schrijf leerdoelen om de programma’s zo goed mogelijk te richten op prestaties (performance) van de medewerkers en kijk op welke wijze je dit programma gaat uitvoeren (klassikaal, elearning, webcasts, etc). Betrek hier ook vertegenwoordigers van de business bij zodat ze kunnen meedenken en meebeslissen.
  4. Als je plan klaar is ga je de boer op en zorg dat het senior management je plan ondersteunt en als ambassadeur wil optreden. Je hebt een goed idee hoe je je trainingplan gaat uitvoeren, wat het kost en welke middelen je nodig hebt. Zorg ervoor dat alle issues van de business opgelost zijn voordat je de volgende stap gaat zetten. Indien de business zich niet wil committeren ga dan terug naar de tekentafel. Als je buy-in hebt zorg je dat dit vastgelegd wordt en ga je ontwikkelen en implementeren, dit is stap 5
  5. Selecteer je leveranciers, middelen, materialen, projectleiders, etc. Evalueer de uitkomsten en zorg voor terugkoppeling naar je stakeholders. Denk ook aan communicatie en marketing van je leerstrategie en opleidingsplan. Medewerkers moeten hiervan afweten en makkelijk kunnen vinden wat ze op een bepaald moment nodig hebben.
Leerstrategie

Leerstrategie ontwikkelen

Een goed artikel over HR strategie tref je ook nog hier

Leer-ecosysteem voor de medewerker

Leren gaat steeds verder mee met nieuwe technologische ontwikkelingen. Natuurlijk, leren gebeurt nog steeds in het leslokaal maar ook daarbuiten. De leraar hoef niet meer altijd beschikbaar te zijn want de lerende gaat het zelf halen/zoeken en dat kan 24 uur per dag. Leren is sociaal, kan technologisch worden ondersteund met video, webex, chat, virtual classroom, elearning, etc.. Al deze mogelijkheden gezamenlijk wordt een leer-ecosysteem voor de medewerker genoemd.

Wil je meer weten over leer ecostemen? In 2017 is in Orlando (USA) weer een conferentie over ecosystemen, zie link.

Dichter bij huis, op 19 en 20 oktober 2016 zal ik zelf voor Teneo in Brussel tijdens het HRcoreACADEMY forum een presentatie verzorgen over dit onderwerp. De onderwerpen zijn in de afbeelding weergegeven. Wellicht zie ik je daar? Graag tot ziens!

Leer-ecosysteem agenda

Leer-ecosysteem programma

 

Virtual reality in de werkomgeving

De woorden virtual reality duiken voor het eerst op in 1938, als de Fransman Antonin Artaud in een novellebundel het effect van het theater beschrijft als ‘la réalité virtuelle’ – in het Engels vertaald ‘virtual reality’ (Wetenschap in beeld).

Nog even en we zien de werkomgeving door een Virtual Reality bril als 4d ervaring van een simulatie. Dit kan uiteraard ook vanuit thuis worden gevolgd of vanuit de tuin, de luchthaven, etc..  Dit laat zien dat de onderwijskundige van nu nog meer van technologie moet gaan begrijpen.

VR

Virtual reality

Een aantal toepassingen van  deze technologie staan hieronder aangegeven.

  1. Hoe moet je samenwerken binnen projectmanagement ?
  2. Hoe moet ik bepaalde rapportages samenstellen?
  3. Hoe werken bepaalde machines en in welke volgorde dien ik deze werkend te krijgen?
  4. Hoe kan ik gedragskenmerken van mijn gesprekspartner herkennen?

Een mooie video die deze zeer nabije  toekomst laat zien zie je hieronder.

Kijk ook even naar het “onderhoud” in de video hieronder van BMW. Hierin zie je een zeer praktische en vernieuwende applicatie van de oude handleiding.

Meer weten over VR? Kijk ook eens op deze link waarin wat meer staat over kosten, gebruik in het onderwijs, Apps en meer toepassingen van VR.

Kijk ook eens in de APPStore om te zien hoeveel tientallen Apps er al beschikbaar zijn. De mooiste vind ik zelf Street view van Google.  Het was al mogelijk om vrijwel overal ter wereld om je heen te kijken met de 360 graden-foto’s van Google, nu kun je ze ook in VR bekijken.  Zo ontdek je nu complete steden en gebouwen alsof je er zelf onderdeel vanuit maakt.

Trends in leren en ontwikkelen

Trends in leren en ontwikkelen is een video-opname door Crowdale waar een ronde tafel heeft plaatsgevonden voorgezeten door Gerard van der Molen (Whitematterlab). Het gespreksonderwerp leren en ontwikkelen (learning & development).

Een aantal onderwerpen zoals strategie, innovatie, technologie en training komen hier aan bod. Het gesprek is in het Nederlands opgenomen en bestaat uit een drieluik waarvan alleen deel 1 is vrijgegeven. Voor de andere twee afleveringen dient u contact op te nemen met Crowdale.

Ik was te gast samen Ellen den Mulder (Deloitte Consulting), Willem-Bart Overhand (Eneco) en Frans Schaafsma (Office Depot). Leuk en erg vereerd om een keer mee te maken.

 

Trends in leren en ontwikkelen

Trends in leren en ontwikkelen (achter de schermen)

Trends in leren en ontwikkelen

Trends in leren en ontwikkelen (achter de schermen 2)

Learning Management Systeem (of Learning Engagement Systeem) vervangen

In de titel zie je al verschillende benamingen voor 1 type software systeem. Vaak is dit een een apart onderdeel van een Talent management (Human Resources) suite waarin opgesloten software en processen voor compensatie en beloning, beoordelingssystematiek, gevolgde loopbaan en bijvoorbeeld recruitment. Ik wil me in dit artikel kort richten op vervanging  van het Learning Management Systeem (LMS) en niet op de selectie. Veel grote organisaties staan op het punt hun LMS te vervangen. Dit gebeurt om de 6-9 jaar en  dit zullen naar verwachting allemaal cloud based systemen zijn (zie artikel link Bersin). Er zijn veel goede systemen in de markt en je moet kijken waar jouw organisatie behoefte aan heeft om de juiste leverancier te selecteren (zie voor selectie dit artikel). Meest belangrijke spelers in willekeurige volgorde zijn Saba, Cornerstone on Demand, Oracle, Sumtotal, Xerox, Blackboard, Crossknowledge en SAP (zie artikel).

Om het Learning Management Systeem te vervangen in een organisatie spelen diverse complexe vraagstukken een rol waar ik er een aantal van noem.

  • Moet alle content van het oude systeem overgezet worden, m.a.w. waar en wanneer trek ik de grens?
  • Ga ik alle landen ineens overzetten in het nieuwe systeem of kies ik voor een gefaseerde overgang (bijv. per land of per regio)?
  • Welke processen veranderen er in een land/regio of ga ik meteen standaardiseren en kies voor 1 proces?
  • welke personeel met welke competenties heb ik nodig? Hier zit niet alleen een verander (change) project bij maar wellicht ook het afslanken van een organisatie voor met name standaardiseren en nieuwe geautomatiseerde mogelijkheden van het systeem
  • welke content kan ook op nieuwe tools zoals apps, mobile en social draaien die met name het werkplekleren moeten ondersteunen?
  • wat zijn de nieuwe (technische en didactische) eisen voor het maken van content in het nieuwe systeem? Denk hierbij ook aan video, assesments en rapportages.

Ik kan deze lijst nog wel even door laten gaan met nog veel meer vragen op het gebied van IT, HR, en de business. Een nieuw systeem is geen sinecure en tientallen mensen van het bedrijf en van de leverancier zijn hier jarenlang mee bezig. Het is dan ook een behoorlijk kostenplaatje die vooraf zichtbaar moet worden gemaakt in een business-case.

images

Voorbeeld Learning Management Syteem portall

Cultuur

Je eigen cultuur neem je mee in een training. Ik heb laatst een training gegeven aan een klant. Binnen deze training waren maar liefst 12 verschillende landen vertegenwoordigd uit voornamelijk Europa, Noord-Afrika, het Midden Oosten en Azië. TIjdens de training viel mij op dat alle (voor)oordelen die ik had over bepaalde culturen gewoon niet klopten. De Aziaten waren niet introvert, De Zuid-Europeanen waren niet druk aan het gebaren en de Nederlanders overheersten niet de discussies. Ik moest daar aan denken toen ik op LinkedIn onderstaande plaatje zag over culturen.

Cultuur plaatje

Cultuur plaatje

Ik weet niet wie het gemaakt heeft dus ik kan helaas niet de auteur noemen. Ogenschijnlijk een leuk plaatje waarvan je denkt dat is leuk om te weten en daar doe ik mijn voordeel mee in een internationale training.

Riding the Waves of Culture is denk ik wel het meest bekende boek op het gebied van cultuur (Trompenaars & Hampden-Turner 1997). Daarin wordt hun zeven dimensies model geïntroduceerd. Een goed overzicht van dit model tref je aan op deze website .

Moet je dus een presentatie/training geven aan een internationale klas dan is mijn tip om iets meer te gebruiken dan een enkel “makkelijk” plaatje.

Woordenboek technologie

Ik heb een woordenboek technologie geschreven wat je gratis kunt downloaden van de website van TvOO als je op deze link klikt. Een woordenboek is een beetje dik aangezet, je zou het ook een verklarende woordenlijst noemen.

Ik heb geprobeerd een leesbaar technologisch woordenboek te maken. Met dit overzicht pretendeer ik niet om volledig te zijn. Leren is geen exacte wetenschap en dit zorgt er dan ook voor dat er heel veel verschillende definities in omloop zijn. Ik heb er bewust voor gekozen om voor een deel mijn eigen interpretatie te geven aan deze woorden en voor een deel de definities te gebruiken van anderen.

Woordenboek technologie

Woordenboek technologie