Als we het hebben over Blended leren hebben we het o.a. over de mix van traditioneel
en online vormen van leren en een combinatie van media en tools [Whitelock en Jelfs, 2003].
Maar ook over de Blend tussen het formeel leren en het informeel leren
[Rosett, Douglis en Frazee, 2003].
In 2001 schreven DeLacey and Leonard dat studenten meer leerden als er online sessies toegevoegd werden aan traditionele sessies maar dat ook de interactieven de satisfactie van de lerende verbeterden. Een belangrijk punt om motivatie bij de lerende te behouden.
Bij het vormgeven van Blended leren zijn er twee vormen van leren waarbij diverse
media en tools gebruikt kunnen worden.
Dit zijn media en tools voor synchroon leren [communicatie tussen studenten en docent vindt
Realtime plaats] of a-synchroon leren [leren waarbij de interactie in tijd vertraagd is].
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan met positieve resultaten (o.a. Thomson [2002])
Een Blended leeromgeving omvat gebruik van hoorcolleges, groepswerk, zelfstudie en
online instructie [Lam, e.a., 2005].
De meeste bedrijven (boven de 10.000 medewerkers) hebben onderdelen van
Blended leren geïmplementeerd in hun opleidingen, vaak gedreven door kostenverlaging.
Wil je meer weten? Mail me gerust.

Blended leren