Bevlogenheid

Bevlogenheid, als je iets graag doet, gaat het vanzelf, zonder druk en zonder merkbare energie.

Je kunt bevlogen raken van je werk, je gezin, je hobby, of van alles wat het leven te bieden heeft.
Voor de een is bevlogenheid een woord met positieve betekenis; voor de ander een
vaag begrip of een typisch ‘hr-woord’. Toch is het onderwerp bevlogenheid voor velen zo
interessant, dat er talloze boeken over zijn geschreven, er onderzoek naar is gedaan en
er leerstoelen op universiteiten over het onderwerp bestaan.
Nyenrode Business Universiteit heeft bijvoorbeeld een leerstoel Engagement & Productivity.
Met deze leerstoel wordt onder andere het gezond en effectief functioneren in
organisaties onderzocht. En bij de Erasmus Universiteit Rotterdam doet prof. dr. Arnold Bakker
onderzoek naar onder andere de determinanten van bevlogenheid.
Handig om te weten, wanneer je er als organisatie werk van wilt maken.

Organisaties willen graag bevlogen medewerkers, omdat deze mensen een hogere motivatie hebben
en beter presteren. Een bevlogen medewerker is bovendien ook haast nooit ziek.
Daarom meten veel organisaties elk jaar via enquêtes, met vragen over enthousiasme
en voldoening op het werk, de bevlogenheid van medewerkers.
Betere prestaties leveren een onderneming immers concurrentievoordeel op.
Bovendien zorgen bevlogen medewerkers, als ambassadeur van de organisatie, voor positieve
marketing en dat kan weer zorgen voor klantengroei. Daarnaast zal een bevlogen medewerker
niet snel switchen van baan, wat enorm kostenbesparend is.
Kortom, u begrijpt het belang van bevlogenheid voor organisaties!

Hoe kun je nu als organisatie bevlogenheid creëren? Ga het gesprek aan met je medewerker
of collega en onderzoek waar zijn of haar energie zit.
Kijk als leidinggevende naar mogelijkheden om uitdaging in de functie te realiseren en
autonomie te bevorderen. Coaching en teambuilding helpen ook om de bevlogenheid te bevorderen.
Het meest ‘simpele’, maar daarnaast voor velen ook het meest moeilijke, is het geven van positieve feedback.

Dit artikel is een extract uit het blad Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties nr 1 (Maart) 2014
wat ik geschreven heb. Het volledige artikel is gratis te downloaden van de
site

Bevlogenheid

Bevlogenheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.